Inequality, equity and inclusion in higher education in Honduras
DOI:
https://doi.org/10.5377/ribcc.v3i5.5941Keywords:
Inequality, Economic power, Ethnic groupsAbstract
This document constitutes an analysis of the current situation of education in
Honduras in terms of inequality, inclusion and educational equity. For this it is fundamental and It is necessary to know the political tendencies of the country and the region. The evaluated parameters are have strongly linked with the poverty generated by the different opportunities in education, employment and low economic income. In Honduras, there is a slight reduction in the inequality in 2011 compared to 2009 this despite: the political and social crisis experienced in the country in 2009. Current efforts to improve equity in education focus on the search of interventions that, managing the scarce resources available, reduce the gaps in the access and school performance associated with differences by socioeconomic strata, groups
ethnicity, gender, or region of student residence.
Downloads
Metrics
References
Alas, M., & Moncada, G. (2011). Problemas de Equidad en el Sistema Educativo Hondureño. Revista de Investigación Educativa., 299.
Alianza mundial para la Educación. (2014). 250 millones de razones para invertir en educación: el caso de la Inversión. GPE/Midastouch.
Aponte, A. (2013). Desigualdad, inclusión y equidad en la educación superior en américa latina y el caribe. Ginebra: Eisalc.
Davila, P., Naya, L., & Asier, L. (2010). Las personas con discapacidad, el derecho a la educación y la convención sobre los derechos del Niño, en America Latina. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 117.
Duriez, M., López, V., & Moncada, G. (2016). Educación superior en Iberoamerica/Informe Nacional Honduras. Tegucigalpa, M.D.C: UNIVERSIA.
Espino, I. (2015). Desigualdad educativa en Honduras: un análisis comparativo por departamento y. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO), 1-32.
Ferreira, F., Messina, J., Rigoline, J., López, L., Lugo, M., & Renos, V. (2013). La movilidad económica y el crecimiento de la clase media en américa latina. washington, DC: Creative Commons de Reconocimiento CC BY 3.0.
https://doi.org/10.1596/978-0-8213-9752-7
Flores, M. A. (2012). La investigación de las Ciencias Económicas, Administrativas y Contables en la Educación Superior de Honduras. Economía y Administración (E&A),, 2(2), 191. Recuperado el 07 de marzo de 2016
https://doi.org/10.5377/eya.v2i2.4345
González, J. M. (2011). ciudadania juveniel etnica: una aproximacion a la relidad de la jueventid etnica y afrodescendiente de Honduras. united nations debelopment progaram Honduras, 9.
Mato, D. (2011). Universidades Indigenas de America Latina: Logros, problemas y desafios. Revista Andaluza de Antropologia, 63-85.
https://doi.org/10.12795/RAA.2011.i01.04
Mato, D. (2012). Educacion superior y pueblos indigenas y afrodescendientes en America Latina. educacion superior,pueblos indigenas y afrodescendientes en america latina, 17.
Padilla, R. C. (2011). El crecimiento y desarrollo de la educación superior en Honduras, una perspectiva desde la UNAH. Innovacion Educativa , 89.
Paya, A. (2010). Propuestas realidades y retos del futuro. Inclusión Educativa, 125-142.
Rico, A. (2011). Politicas de Educacióin Educativa en America latina. Educación Inclusiva, 142.
Rodriguez-Montano, G. (2013). Midiendo las desigualdades en educación. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 157-188.
Solis, M., & Godoy, G. (2016). Problemas de equidad en el sistema esducativo hondureño. Revista Iberoamericana de Evaluacion Educativa, 3.
Solis, M., & Moncada, G. (2011). Investigación Educativa en la UPN. INIEES UPNFM, 490
Solis, M., & Moncada, G. (2016). PROBLEMAS DE EQUIDAD EN EL SISTEMA EDUCATIVO HONDUREÑO. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 135-151.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Iberoamericana de Bioeconomía y Cambio Climático
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © 2024 Rev. iberoam. bioecon. climate change. National Autonomous University of Nicaragua León (UNAN-León), Area of Knowledge of Agricultural and Veterinary Sciences / Specific Area of Agroecology / Center for Research in Bioeconomy and Climate Change (CIByCC)..