Child labor in rural areas with schooling ages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i1.5701

Keywords:

Teaching, Orchard, Help, Lack, Scholarship

Abstract

The study focused to discuss the issue of child labor from a perspective oriented on the subject; a subject highly controversial and marked by various emotions.The central point  is the working children themselves. Their work is analyzed primarily under the aspect of meanings he has for themselves. In fact, despite many works on children's rights, it is common to see on television and in the press pictures and articles of working children from developing countries, poorly nourished and poorly dressed. At the dawn of the new millennium, the work they do these unfortunate children is an unacceptable feature of life in many countries. The sequels that are most visible are the ages of our childhood that correspond to be in the first grades of rural schools and we often see that some parents put less importance to that stage because it is very easy to manage. In order for them to finish their studies and when they finish it they do it with little skill and assimilation of basic contents.
Simultaneously, some teacher wants to be part of the solution to this scourge; although the evaluation is not applied professionally and this includes that children prefer to work than to study for what results in long-term training and with a very careful dedication by the actors that make up the education: parents,
students and teachers; without putting government aid out of context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

J. D. Avendaño, Ministry of Education Republic of Nicaragua. Nicaragua

Researcher MINED - VILLANUEVACUR - SOMOTILLO / UNAN-LEON

References

Akabayashi, H., & Psacharopoulos, G. (1999). The trade‐off between child labour and human capital formation: A Tanzanian case study. The Journal of Development Studies, 35(5), 120-140.

https://doi.org/10.1080/00220389908422594

Alarcón Glasinovich, Walter (2004.). ¿Por qué erradicar el trabajo infantil? Revista Electrónica DHIAL, Barcelona: Instituto Internacional de Gobernabilidad, n. 33, 3 sept. 2002. Disponíve l em: . Acceso em: 20 mayo

Anker, R. (2000). La economía del trabajo infantil Criterios para su medición. Revista Internacional del Trabajo, 119(3), 283-309.

https://doi.org/10.1111/j.1564-913X.2000.tb00153.x

Anthony, P (1980) " El trabajo humano y la pérdida del significado", en: Revista Internacional de Ciencias Sociales, Vol.XXXII, Nº3.

Arenas-Monreal, L., Paulo-Maya, A., & López-González, H. E. (1999). Educación popular y nutric ión infantil: experiencia de trabajo con mujeres en una zona rural de México. Rev. Saúde Pública, 33(2), 113-121.

https://doi.org/10.1590/S0034-89101999000200002

Ávila-Curiel, A., Shamah Levy, T. E. R. E. S. A., Galindo Gómez, C. A. R. L. O. S., Rodríguez Hernández, G. E. R. A. R. D. O., & Barragán Heredia, L. M. (1998). La desnutrición infant il en el medio rural mexicano. Salud PublicaMex, 40.

https://doi.org/10.1590/S0036-36341998000200007

Ávila, A. S. (2007). Trabajo infantil e inasistencia escolar. Rev. Bras. Educ, 12(34), 68-80.

https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100006

Briceño Ayala, L., & Pinzón Rondón, Á. M. (2004). Efectos del trabajo infantil en la salud del menor trabajador. Revista de Salud Pública, 6(3), 270-288.

https://doi.org/10.1590/S0124-00642004000300004

Canda, B., & Santiago, W. (2009). Determinantes del Trabajo Infantil y Adolescente en Nicaragua. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/102130

DEL ÁLAMO, Oscar (2003.). Los niños del Perú. Cómo afrontar el trabajo infantil desde la cooperación al desarrollo. Magazine DHIAL, Barcelona: Instituto Internacional de Gobernabilidad, n. 14, p. 1-3, 2002. Disponible en: http://www.iigov.org/dhial/dh14/todo.htm>. Acessoem:

Esteve, J. M. (2003). La tercera revolución educativa. La educación en la sociedad del conocimiento,n6.7 262. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1049534

Ferrer, A. T. (2010). Educación obligatoria, asistencia escolar y trabajo infantil en España en el primer tercio del siglo XX. Historia de la Educación, 6.

Gajardo, M., & de Andraca, A. M. (1988). Trabajo infantil y escuela. Santiago: FLACSO.

Garrabou, R. (2000). Lescola d'Enginyers Industrials de Barcelona (1851-1936). Tècnics i tecnologia en el desenvolupament de la Catalunya contemporània.

GATTINO, Silvia y Nora Aquino.(1999)Las familias de la nueva pobreza.Buenos Aires: Espacio Editorial.

Khoudour Castéras, D. (2007). ¿ Por qué emigran los colombianos? Un análisis departamental basado en el Censo de 2005. Revista de economía institucional, 9(16), 255-271.

Klein, E. (1993). El mundo del trabajo rural. Nueva sociedad, 124, 72-81.

Latorre Antonio (2003).La investigación acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. 1ra ed. Editorial Graó. 5-138

Liebel, Manfred (1996) Capítulo, I. INFANCIA Y TRABAJO Para una mejor comprensión de los niños y niñas trabajadores en diferentes culturas y continentes Índice. IFejant

Liebel, Manfred (1996): somos NATRAS; Testimonios de Niños Trabajadores de Nicaragua Managua: ed. nueva Nicaragua.

Llop, J. M. B. (2000). Antes de nacer sabíamos trabajar: absentismo escolar y trabajo infantil en el Madrid rural del primer tercio del siglo XX. Historia agraria: Revista de agricultura e historia rural, (20), 169-194.

Maureira Estrada Fernando (2000) Trabajo Infantil: Algunas consideraciones desde la antropología.Revista Austral de ciencias sociales. n6, 113-123. http://revistas.uach.cl/pdf/racs/n6/art09.pdf

https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2002.n6-09

Salazar, M. C. (1995). La significación social del trabajo infantíl y júvenil en America latina y el Caribe. Trabajo Infantil.¿ Ser o no ser?, 63-88.

https://doi.org/10.17227/01203916.5360

Salazar, M. C. (1996). El trabajo infantil en América Latina. Desarrollo y Cooperación, (1), 16.

https://doi.org/10.17227/01203916.5397

Sapelli, C., &Torche, A. (2004). Deserción escolar y trabajo juvenil:¿ dos caras de una misma decisión?.Cuadernos de economía, 41(123), 173-198.

https://doi.org/10.4067/S0717-68212004012300001

Stewart, M. A. (2007). A Través de Nuestros Ojos: Un Estudio Fotográfico de Niños Trabajadores en Cochabamba, Bolivia. ISP Collection, 180.

Garrabou. R (2000). La organización del trabajo en el mundo rural y sus evoluciones históricas: Época contemporánea. Historia agraria: Revista de agricultura e historia rural, (20), 25-38.

Ray, R., & Lancaster, G. (2005). Efectos del trabajo infantil en la escolaridad. Estudio plurinacio nal. Revista Internacional del Trabajo, 124(2), 209-232.

https://doi.org/10.1111/j.1564-913X.2005.tb00276.x

Published

2016-01-30

How to Cite

Avendaño, J. de D. (2016). Child labor in rural areas with schooling ages. Rev. Iberoam. Bioecon. Cambio Clim., 2(1), 292–314. https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i1.5701

Issue

Section

Review article

Categories

Most read articles by the same author(s)