Participative action Research: A Generation Knowledge approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i1.5696

Keywords:

Cualitativa, Acción-participativa, Técnicas de investigación, Metodologías

Abstract

The present essay focused on a literature review of participatory action research.
As part of the qualitative research, methodologies and research techniques were reviewed in such a way that they could be useful or of reference for researchers interested in this type of research.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

C.A. Zúniga-González, National Autonomous University of Nicaragua, León. Nicaragua

Associate Professor. Director of the Center for Research in Agricultural Sciences and
Applied Economics. School of Agricultural and Veterinary Sciences. Agroecology Department.
Center for Research in Agricultural Sciences and Applied Economics.

M. R. Jarquín-Saez, Nacional Autonomous University of Nicaragua, Leon. Nicaragua

CUR Somotillo Director

E. Martinez-Andrades, National Autonomous University of Nicaragua, León. Nicaragua

Research professor, Regional University Center CUR-Somotillo Master in Rural Education and
Development.

J. A. Rivas-Garcia, Nacional Autonomous University of Nicaragua, Leon. Nicaragua

Coordinator of the Master's Degree in Rural Education and Development, National Autonomous University of Nicaragua, León. Unan- León Regional University Center CUR-Somotillo

References

Achilli, E. (2000). Investigacion y formacion docente. Coleccion Universitas, Serie Formacion Docente. Rosario: Laborde Editor

Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Colección Paidós Educador. México: Paidós Mexicana.

Anderson, G., & Herr, K. (2007). El docente investigador: la investigación-acción como una forma válida de generación de conocimientos. La investigación educativa: Una herramienta de conocimiento y de acción. Noveduc, Buenos Aires.[Links].

Anderson, G.L., Herr, K. y Nihlin, A. (1994). Studying your own school: A guide to qualitative practitioner research. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Batallan, G. y García, J. (1988). Problema de la investigación participante y la transformación de la escuela. Cuaderno de Formación Docente No5, Universidad Nacional de Rosario, Argentina.

Clandinin, J. and Connelly, M. (1995). Teachers' professional knowledge landscapes. New York: Teachers College Press.

Cochran-Smith, M. and Lytle, S. (1998). Teacher research: The question that persists. International journal of leadership in education, 1(1), 19-36.

https://doi.org/10.1080/1360312980010103

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigacion-accion. Madrid: Morata.

Elliott,J Elliott,J. (1990). La investigación La investigación--acción en educación. acción en educación. Madrid: Morata S.L.

Fenstermacher, G. (1994). The knower and the known: The nature of knowledge in research on teaching. In L. Darling-Hammond (Ed.), Review of Research in Education, 20, 3-56.

https://doi.org/10.2307/1167381

Folgueiras P y Martínez M(2009). El desarrollo de competencias en la Universidad através del Aprendizaje y Servicio Folgueiras, P. y Martínez, M.(2009).El desarrollo de competencias en la Universidad a través del Aprendizaje y Servicio Solidario. Revista Interamericana de Educación y Democracia,2(1).Disponible en: http://www.riedijed.org/spanish/articulo.php?idRevista=9&idArticulo=28

Fals Borda, O. (1991). Acción y conocimiento. Bogota: Cinep.

Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido, Madrid, Siglo XXI.

KUHN, T. (1971) La estructura de las revoluciones científicas (México, Fondo de Cultura Económica).

Latorre, A. (2003). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educative. Barcelona : Graó.

López Gorriz, I. (1993). La investigacion accion como metodologia de teorizacion y formacion del professor desde su práctica. Revista de Investigacion Educativa, 71-92.

Martínez M. M. (2000). La investigación acción en el aula. Agenda académica, 7(1), pp. 27-39.

Olson, M. W. (1991). La investigación-acción entra al aula. Argentina: AIQUE

Pérez Gómez, A. (1990). "El profesor como profesional autónomo que investiga reflexionando su propia práctica", en J. Elliot, La investigación-acción en educación,

Rodríguez, J. M. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Revista de Investigación Silogismo, 1(08).

Richardson, V. (1994). Conducting research on practice. Educational Researcher, 23(5), 5-10

https://doi.org/10.3102/0013189X023005005

Sirvent, M.T. (1993). La investigación participativa aplicada a la renovación curricular. Revista Latinoamericana de innovaciones educativas, XXX, 11-74.

TAYLOR, Y. B., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Ed Paidós. Estudios Buenos Aires.

Eisner, E. W. (1998). Does experience in the arts boost academic achievement?. Arts Education Policy Review, 100(1), 32-40.

https://doi.org/10.1080/10632919809599448

Rossman, R. B., & Rallis, S. F. (1998). Learning in the field: An introduction to qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.

Published

2016-01-30

How to Cite

Zúniga-González, C. A., Jarquín-Saez, M. R., Martinez-Andrades, E., & Rivas-Garcia, J. A. (2016). Participative action Research: A Generation Knowledge approach. Revista Iberoamericana De bioeconomía Y Cambio climático, 2(1), 218–224. https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i1.5696

Issue

Section

Review article