The university- society in Honduras and their contribution to society transformer
DOI:
https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i1.5690Keywords:
University-Society, Bonding, HondurasAbstract
The general purpose of this article is to analyze the advances and contributions of the University-society relationship developed by higher education institutions in the Republic of Honduras. This relationship is not only part of the training of professionals or administrative areas, but also in those activities, projects and productive, scientific and academic programs that have the Honduran university as its main promoter.
In this sense, higher education institutions in Honduras have successfully faced and overcome the different stages and social moments that have marked the history of this young republic. A yes then the university as an institution has been in great way, responsible for the formation of human resources; responsible for the social and economic development of society as a whole.
Downloads
Metrics
References
Padilla, R. C. (2011). El crecimiento y desarrollo de la educación superior en Honduras, una perspectiva desde la UNAH. Innovación Educativa, 11(57), 81-89.
Campos Ríos, G., & Sánchez Daza, G. (2005). La vinculación universitaria: ese oscuro objeto del deseo. Revista electrónica de investigación educativa, 7(2), 1-13.
Corrales, S. (2007). La Misión de la Universidad en el Siglo XXI. Razón y palabra, (57).
Correa, C., Acevedo, C., Borgarello, M., Felman, M., Jeppesen, C., & Ponce, L. (1998). La vinculación Universidad-Empresa en la bibliografía Latinoamericana. Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción para una agenda estratégica: Una contribución desde Honduras. Tegucigalpa: UNESCO.
Dutrénit, G., Capdeville, M., Vera-Cruz, A. O., Villavicencio, D., Arvanitis, R., Cruz, M. A., ... & Rios, L. (1996). La vinculación universidad-empresa en un macroproyecto de polímeros. Comercio exterior, 46(10), 808-816.
Fonseca, M. A. F. (2011). La investigación de las Ciencias Económicas, Administrativas y Contables en la Educación Superior de Honduras. Economía y Administración (E&A), 2(2), 167-191.
https://doi.org/10.5377/eya.v2i2.4345
García Garrido, J. L. (1999). La universidad del siglo XXI. Lección inaugural del Curso 1999-2000, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Malagón, L. (2003). La pertinencia en la educación superior. Elementos para su comprensión. Revista de la educación Superior, 32(3), 127.
Malangón, P. L. (2006). La vinculación Universidad-Sociedad desde una perspectiva social Educación y Educadores. Revista: Educación y Educadores, 9(2), 2006.
Martínez M; Piñero F; Figueroa S. (2013) El papel de la universidad en el desarrollo. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. México 269p.
Moncada G. 2000. Experiencias de vinculación con la sociedad en la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán. Tegucigalpa Honduras.
Naidorf, J., Giordana, P., & Horn, M. (2007). La pertinencia social de la Universidad como categoría equívoca. Nómadas (Col), (27), 22-33.
Navarro, M.; Pedraja, M.; Rivera, P. (2006). Las relaciones entre Universidad y Empresa: implicaciones para la gestión. Revista de empresa: La fuente de ideas del ejecutivo, (17):60-72.
Rama, C. (2006) "La Tercera Reforma de la Educación Superior en América Latina y el Caribe", Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires, Argentina.
Tünnermann Bernheim, C. (1997). Aproximación histórica a la universidad y su problemática actual, Bogotá, Universidad de los Andes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Iberoamericana de Bioeconomía y Cambio Climático
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © 2024 Rev. iberoam. bioecon. climate change. National Autonomous University of Nicaragua León (UNAN-León), Area of Knowledge of Agricultural and Veterinary Sciences / Specific Area of Agroecology / Center for Research in Bioeconomy and Climate Change (CIByCC)..