Methodology to analyze Reading Comprehension in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i4.5935

Keywords:

Reading comprehension, Knowledge, Strategies, Thinking

Abstract

The present essay focuses on the strategies used in reading comprehension when reading any type of text, we must integrate new knowledge that serve us not only to perform an exercise or specific application to a discipline, the idea is to go beyond being able Of interacting with new knowledge according to Jean Piaget The main objective of education is to create people capable of doing new things, not simply repeating what other generations have made capable of deciphering what they read or hear. The second objective of education is to form critical minds, with capacity for verification, that do not accept all that is given to them. That is why it is necessary to orient ourselves to the changes

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

M. E. Midence-Laynes, Ministry of Education Republic of Nicaragua. Nicaragua

Teacher, Jose Dolores Estrada School, Achuapa Municipality

References

BiBELTRAN, J. MORALEDA, M. ALCAÑIZ, E.G.; CALLEJA, F.G. Y SANTIUSTE, V. (1987): Psicología de la Educación. Madrid. Eudema.

CARR, W. Y KEMMIS, S. (1988): Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona. Martínez Roca.

CLEMENT, C.A. Y GENTNER, D. (1991): "Sistemacity as a selection constraint in analogical mapping", Cognitive Science, 15,89-132.

https://doi.org/10.1207/s15516709cog1501_3

ELLIOT, J. (1990): La investigación-acción en educación. Madrid. Morata.

ELOSUA, M.R. (1992): "El aprendizaje significativo desde un enfoque social", Revista de Psicología Universitas Tarraconensis, 2.7-16.

Espinosa, L. A., & Tamayo, A. M. C. (2010). La enseñanza de estrategias metacognitivas para el mejoramiento de la comprensión lectora. Estado de la cuestión. Pensamiento Psicológico, 5(12).

FEUERSTEIN, R.; JENSEN, M.; HOFFMAN, M.B. Y RAND, Y. (1985): "Instrumental Enrichment, an intervention program for structural cognitive modifiability: Theory and practice", en SEGAL, J. W.; CHIPMAN, S.F. y GLASER, R. (Eds.): Thinking and learning skills. Relating instruction to research.Hillsdale, N.J; Erlbaum, vol. 1

FISHER, R. (1990): Teaching children to think. Oxford. Basil Blackwell

FLAVELL, J.H. (1981): "Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive- developmental inquiry", en PARKE, H. (De.) Contemporary Readings in Child Psychology. New York, Mc. Graw Hill. FLAVELL J.H. (1985): Cognitive Development. New York, Prentice-Hall

GARCIA, E. (1991): "El programa de Filosofía para niños y el desarrollo de la metacognición", Aprender a Pensar. Revista Internacional, 4, 44-65.

GIROUX, H.A. (1990) Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona, Paidós/MEC.

KING, A. y SCHNEIDER, A. (1991): Informe del Consejo al Club de Roma. La primera revolución mundial. Barcelona. Plaza Janés.

LIPMAN, M. (1976): "Philosophy for children", Metaphilosophy, 7.

https://doi.org/10.1111/j.1467-9973.1976.tb00616.x

NICKERSON, M. (1988): "On improving thinking through instruction". Review of Research in Education, 15,3-57.

https://doi.org/10.2307/1167360

NICKERSON, R.S.; PERKINS, D.N. y SMITH, E.E. (1987): Enseñar a pensar: Aspectos de la aptitud intelectual. Barcelona.

Paidós/MEC. NISBET, J. y SHUCKSMITH, J. (1987): Estrategias de aprendizaje. Madrid, Santillana.

NOVAK, J.D. y GOWIN, D.B. (1988): Aprendiendo a aprender. Barcelona. Martínez Roca.

PIAGET, J. (1982): El nacimiento de la inteligencia en el niño. Madrid. Aguilar.

PINILLOS, J.L. (1982): "La modificación de la inteligencia",Perspectivas, 1, 1-7.

https://doi.org/10.33776/amc.v7i16b.1610

PRESSEINSEN, B.Z. (1991): "Implementación del pensamiento en el currículum de la escuela", Ponencia presentada en el I Congreso Internacional de Psicología y Educación sobre "Intervención Psicoeducativa", Madrid, noviembre.

RUGGIERO, V.R. (1988): Teaching Thinking across the curriculum. New York, Harper an Row.

https://doi.org/10.1002/tl.37219883405

SANCHEZ, E. (1988): "Aprender a leer y leer para aprender: características del escolar con pobre capacidad de comprensión", Infancia y Aprendizaje, 44, 35-57.

https://doi.org/10.1080/02103702.1988.10822218

SELMES, I. (1988): La mejora de las habilidades para el estudio. Barcelona. Paidós/MEC.

Paidós/MEC. SHUELL, t.j. (1986): "Cognitive conceptions of learning", Review of Educational Research, 4, 411-436.

https://doi.org/10.3102/00346543056004411

SLAVIN, R.E. (1990): Cooperative Learning: theory, research and practice.

Englewood Cliffs, N.J. Prentice-Hall. SOLE, I. (1992): Estrategias de lectura. Barcelona. Graó.

Published

2016-12-30

How to Cite

Midence-Laynes, M. E. (2016). Methodology to analyze Reading Comprehension in high school students. Rev. Iberoam. Bioecon. Cambio Clim., 2(4), 605–632. https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i4.5935

Issue

Section

Review article

Categories

Most read articles by the same author(s)