Intervention in the territory as a tool for resilience in the face of change climate
DOI:
https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i4.5928Keywords:
Territory, Resilience, Academy, Climate changeAbstract
This document describes the implementation of actions in cooperation with Central American Universities in relation to the University of Alcalá, Spain, specifically related to the activities implemented in the framework of the UNIVERSITY DEVELOPMENT PROGRAM LOCAL with the purpose of establishing the link with the territory . In addition, this methodology is presented as a contribution of the academy to the impacts of climate change, as it is of vital importance the contribution of higher education schools in terms of innovation to promote resilience as a strategy to reduce the impact of climate change. Some conclusions and steps are taken to impact the territories.
Downloads
Metrics
References
Alburquerque Llorens, F. (2004). Desarrollo económico local y descentralización en América Latina. Revista de la CEPAL. 82, 157-170
https://doi.org/10.18356/5a9b65f3-es
Alonso, J. A., y Ocampo, J. A. (Eds.). (2011). Cooperación para el desarrollo en tiempos de crisis. Fondo de cultura económica.
Arias, S. y Molina, E. (2006). Universidad y Cooperación al Desarrollo. UAM: Cuadernos Solidarios.
Boeren. A. (2003). "Soplando al viento: tiempos de cambio para la cooperación al desarrollo en educación superior". Disponible en: www.cecod.net/cooperacion_universitaria.htm.
Vargas, M., Sierra, F. C., y del Romero Guerrero, A. (2006). Fortalecimiento de sistemas universitarios del sur: claves y retos del hermanamiento entre UNAN-León de Nicaragua y la Universidad de Alcalá. In Ponencias y comunicaciones (pp. 527-553). Universidad Complutense de Madrid.
Diamani, O. (2008). Desarrollo rural desde una perspectiva territorial: Estudio comparativo de casos en Asia y América Latina. Santiago: Rimisp-Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural.
del Romero Guerrero, A., & Vargas, M. (2005). Se hace camino al andar, o, Aprendiendo a cooperar entre universidades del Sur y del Norte. Servicio de Publicaciones, Universidad de Alcalá.
Moreno, E. (2002). Evaluation Report of the Collaboration between Sweden and the Public Universities of Nicaragua. Agencia Sueca de Cooperación Internacional para el Desarrollo (ASDI/SAREC)
Orozco, R., & Guevara, O. (2011). Gestión Integrada del Riesgo de Desastres: Pautas metodológicas para la formación y administración de proyectos en Gestión del Riesgo. Medellín, Colombia: Escuela Latinoamericana de Cooperación y Desarrollo.
Sumpsi, J. M. (2006). Relaciones entre las transformaciones institucionales y productivas en el marco del desarrollo territorial rural. Santiago de Chile: RIMISP-IDRC.
Sal, A. G. (2000). Territorio henares: cultura y naturaleza en un espacio compartido. Servicio de Publicaciones. Universidad de Alcalá.
Vargas, M., y Del Romero, A. (2008). Entre la oportunidad y la necesidad: Génesis y retos de una nueva Red Interuniversitaria de Cooperación para el Desarrollo de Centroamérica (RED GIRA). In UAB: Actas del IV Congreso Universidad y Cooperación. y administración de proyectos en Gestión del Riesgo. Medallin, Colombia (Vol. 115).
CEPAL (2004). Panorama Social de América Latina. Santiago de Chile. Cuadernos de la Cepal, (92).
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2018 Revista Iberoamericana de Bioeconomía y Cambio Climático
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © 2024 Rev. iberoam. bioecon. climate change. National Autonomous University of Nicaragua León (UNAN-León), Area of Knowledge of Agricultural and Veterinary Sciences / Specific Area of Agroecology / Center for Research in Bioeconomy and Climate Change (CIByCC)..