Assessment of Reading Comprehension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i1.5706

Keywords:

Understanding, Language, Teaching, Learning, Psycholinguistics

Abstract

The present essay focused on the review of the literature on the importance of basic ideas
of the cognitive theory of reading comprehension, since it is so important to read accurately
how to contribute knowledge to understand. In an OECD study, Spain appeared in the
last positions in the understanding of oral and written language, among other disciplines. Situation
which highlights the importance of knowing what personal (psychological) factors
instructions (pedagogical) depends on this understanding. To help respond to this
problem, this paper describes and illustrates both the characteristics of the process of reading comprehension and the motivational and cognitive factors responsible for the differences individual in understanding, such as what ways of training reading comprehension can help motivate students to read trying to understand and improve the reading comprehension of texts? A fundamental problem when evaluating the reading is the absence of a clear and precise definition of the concept of reading. It accepts the fact that it is a complex capacity, and different authors point out that there are five levels or processes of understanding that must be taken into account in this evaluation. The different measures are described
of products that can be used for this and the most common problems they pose. Other Relevant aspect in the evaluation of comprehension is the type of text, given the different characteristics they present.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

M. E. Midence-Laynes, Ministry of Education Republic of Nicaragua. Nicaragua

Research teacher, jose dolores estrada school, achuapa municipality

References

Alegría, J. (1985). Por un enfoque psicolingüístico del aprendizaje de la lectura y sus dificultades. Infancia y aprendizaje, 8(29), 79-94.

https://doi.org/10.1080/02103702.1985.10822061

Arándiga, A. V. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. Liberabit. Revista Peruana de Psicología, 11, 49-61.

Aznar, E., Cros, A., & Quintana, L. (1993). Lectura y coherencia textual (análisis de un texto narrativo). Comunicación, lenguaje y educación, 5(17), 15-28.

https://doi.org/10.1080/02147033.1993.10821058

Batista, J., Salazar, L., & Cordero, M. E. F. (2001). Desarrollo de destrezas lectoras en L2 desde una perspectiva constructivista. Omnia, 7(1-2).

Bertaux, D. (1989). Los relatos de vida en el análisis social. Historia y fuente oral, 87-96.

Bertaut, M. B., Lebart, L., & Rajadell, N. (1992). El análisis estadístico de datos textuales. La lectura según los escolares de enseñanza primaria. Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, (55), 7-22.

Bourdieu, P., & Chartier, R. (2011). La lectura: una práctica cultural Debate entre Pierre Bourdieu y Roger Chartier. Chartier, R. (2009). La historia o la lectura del tiempo. Investigación bibliotecológica, 23(47), 241-245.

https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2009.47.16965

Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya: revista de investigación e innovación educativa del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación. 2003;(32): 113-32.

Conde, F. (1987). Una propuesta de uso conjunto de las técnicas cuantitativas y cualitativas en la investigación social. El isomorfismo de las dimensiones topológicas de ambas técnicas. Reis, (39), 213-224.

https://doi.org/10.2307/40183298

Domínguez, I. E. (2010). Las inferencias en la comprensión lectora: una ventana hacia los procesos cognitivos en segundas lenguas. Revista Nebrija de Lingüística aplicada a la enseñanza de Lenguas, (7), 1-31.

Elosúa, M. R., & García, E. G. (1993). Estrategias para enseñar y aprender a pensar (Vol. 1). Madrid, España: Narcea.

Espinosa, L. A., & Tamayo, A. M. C. (2009). La enseñanza de estrategias metacognitivas para el mejoramiento de la comprensión lectora. Estado de la cuestión. Pensamiento Psicológico, 5(12), 125-138.

Fainholc, B. (2006). La lectura crítica en Internet: evaluación y aplicación de sus recursos. Comunicar, (26), 155-162.

https://doi.org/10.3916/C26-2006-24

Gimeno, A., Clemente, A., López, T., & Castro, A. (1994). ¿ Cómo mejorar la conciencia fonológica en la escuela? Descripción y análisis de un programa de intervención. Comunicación, lenguaje y educación, 6(1), 87-95.

https://doi.org/10.1174/021470394321513898

González, T. A. (1988). El procedimiento cloze como medida procesual de la comprensión lectora. Revista española de Pedagogía, 323-334.

Jiménez, J., & O'Shanahan, I. (2008). Enseñanza de la lectura: de la teoría y la investigación a la práctica educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 45(5), 1-22

Guirao-Goris, J. A., Olmedo Salas, Á., & Ferrer Ferrandis, E. (2008). El artículo de revisión. Revista iberoamericana de enfermería comunitaria, 1(1), 1-25.

Lerner, D. (2002). La autonomía del lector. Un análisis didáctico. Lectura y vida, 23(3), 6-19.

Luis Bravo, V., Jaime Bermeosolo, B., & Arturo Pinto, G. (1988). Dislexia fonémica: decodificación-codificación fonémica y comprensión lectora silenciosa. Infancia y aprendizaje, 11(44), 21-34.

https://doi.org/10.1080/02103702.1988.10822217

Díaz, M. M., & Diez, C. E. H. (2009). Estilos de aprendizaje, estrategias de lectura y su relación con el rendimiento académico de la lengua extranjera. Educación XX1, 12(1).

https://doi.org/10.5944/educxx1.1.12.289

Orlandi, E. (2012). Análisis de Discurso: principios y procedimientos. LOM Ediciones.

Olmedo, R. P., Roura, J. R. C., Blanchard, O., Pérez, D., Herrerías, A., Garcìa, E. C., & Rivas, E. (2006). Análisis económico de países. Política.

Pérez Álvarez, M. (1990). Análisis experimental y teórico sobre la explicación cognitiva de la comprensión de textos. Psicothema, 2 (2).

Rueda, M., Sánchez, E., & González, L. (1990). El análisis de la palabra como instrumento para la rehabilitación de la dyslexia. Infancia y Aprendizaje, 13(49), 39-52.

https://doi.org/10.1080/02103702.1990.10822256

Alonso Tapia, J. (2005). Claves para la enseñanza de la comprensión lectora. Revista de educación, (1), 63-93.

Valdivieso, L. B., Bermeosolo, J., Pinto, A., & Oyarzo, E. (1998). Comprensión lectora silenciosa y procesamiento fonológico: una relación que persiste. Revista Latinoamericana de Psicología, 30(1), 31-47.

Villao, A. (2002). La enseñanza de la lectura y la escritura: análisis socio-histórico. In Anales de documentación (Vol. 5, pp. 345-359). Facultad de Comunicación y Documentación y Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.

del Pilar Vila, M. (2002). La dorada garra de la lectura. Lectoras y lectores de novela en América Latina. SUSANA ZANETTI Rosario: Beatriz Viterbo, Colección Ensayos críticos, 2002, 448 páginas. Anclajes, 6(1), 209-212.

Zorrilla, M. P. (2005). Evaluación de la comprensión lectora: dificultades y limitaciones. Revista de educación, (1), 121-138.

Ardoino, J. (1991). El análisis multirreferencial. Sciences de L'education, sciences majeures.

Mayer, R., Heiser, J., & Lonn, S. (2001). Cognitive contraints on multimedia learning: When presenting more material results in less understanding. Journal of Educational Psychology, 93, 187-198

https://doi.org/10.1037/0022-0663.93.1.187

Published

2016-01-30

How to Cite

Midence-Laynes, M. E. (2016). Assessment of Reading Comprehension. Revista Iberoamericana De bioeconomía Y Cambio climático, 2(1), 363–377. https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i1.5706

Issue

Section

Review article

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.