Continuing education of teachers from the competency-based approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i1.5699

Keywords:

Competencies, Training, Education

Abstract

The study focused on a bibliographic review of teaching skills with a focus on Competencies in Middle Education promoted by MINED from 2009 with clear, objective strategies and with various tools for teacher training, technical support also of an evaluation model for that strategy. For its success, the strategy rests on the teacher as an agent of change, however weaknesses have been detected in terms of permanent teacher training which requires, on the one hand, that the teacher take ownership of the approach and on the other, that those in charge of providing methodological accompaniment, do it in an effective and efficient way. We intend to carry out a study on this topic at the Villanueva National Institute with the support of the MINED of the Municipality of Villanueva from April 2016 to November 2016, to apply qualitative and quantitative information gathering instruments, involving a sample that will generate results and actions that allow to improve the educational quality in our center. From the information gathered and from its qualitative analysis, the following recommendations stand out: a) Extend the processes of training and adaptation to the competency approach in all Disciplines. b) Improve the coordination between MINED technicians, Director of the Educational Center and Teachers, in order to define a specific timetable, to the accompaniment processes that they carry out. c) complement the accompaniment with workshops, seminars permanently and continuously.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

A. P. Anduray-Betancourt, Ministry of Education Republic of Nicaragua. Nicaragua

Researcher rural education and rural development master

References

Asamblea Nacional. Constitución Política de Nicaragua. Managua 2014. https://www.asamblea.gob.ni/assets/constitucion.pdf

Asamblea Nacional. Ley de Carrera Docente (Ley Nº 114). Managua, Nicaragua. 1990. Asamblea Nacional. Ley General de Educación (Ley Nº 582). Nicaragua. http://legislacion.asamblea.gob.ni/Normaweb.nsf/($All)/ED28791A218A6ACA062570A10057F8F3?OpenDocument

Asamblea Nacional. Reglamento de la Ley de Carrera Docente. Nicaragua. 1991

Barnett Ronald (2001). El papel de la educación en la sociedad actual. Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Barcelona, Gedisa, 286 p.

Bajo, M. T., Maldonado, A., Moreno, S., Moya, M., & Tudela, P. (2003). Las competencias en el nuevo paradigma educativo para Europa. Granada: Universidad de Granada.

Delors, J. (1996). La educación o la utopía necesaria. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación. La educación encierra un tesoro, 13-36.

Delors, J., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., ... & Suhr, M. W. (1999). Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: UNESCO.

Echeverría, B. (2001). Las ilusiones de la modernidad: ensayos. Eskeletra editorial.

Chacón Cassar, J. y Espinoza Vergara, M. (2001). Un modelo de apoyo al mejoramiento de la educación en Nicaragua. Managua, Nicaragua: Sistema de Mejoramiento de la Educación en Nicaragua

García, J. A. V. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de investigación educativa, 33(1), 13-26.

https://doi.org/10.6018/rie.33.1.211501

Imbernón, Francisco (1994). La Formación del Profesorado. Barcelona: Paidós

Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias.Barcelona Ediciones Gestión 2000.

Martín-Barbero, J. (2004). Medios y culturas en el espacio latinoamericano. Pensar Iberoamérica: Revista de cultura, (5), 1.

Matus Gómez, Odderey (2001). Docente, recurso humano que incide en la calidad de la educación. (Monografía). Escuela de Educación. Universidad Católica "Redemptoris Mater", Managua, Nicaragua.

Mayorga Pasquier, Esperanza (2001). Educación a distancia aplicada a la formación docente continúa. La experiencia del proyecto SIMEN en Nicaragua/ Esperanza Mayorga Pasquier, Mario Espinoza Vergara.-1ª Ed-Managua: SIMEN 2001, 190p.

Meza de Rocha, Lylliam (2001). Formación docente de calidad. La experiencia del Proyecto SIMEN en Nicaragua/Lylliam Meza de Rocha, Mario Espinoza Vergara -1ª ed.-Managua: SIMEN, 2001, 152 p.

MINED (2009). Currículo nacional básico. Diseño curricular del subsistema de la Educación básica y media nicaragüense. División general de currículo y desarrollo tecnológico. Managua, Nicaragua

Villardón Gallego, Lourdes; Álvarez de Eulate, Yániz. (2006). Planificar desde competencias para promover el aprendizajeel reto de la sociedad del conocimiento para el profesorado universitario. Universidad de Deusto = Deustuko Unibertsitatea, Servicio de Publicaciones = Argitalpen Zerbitzua. Cuadernos Monográficos del ICE. España. ISBN: 84-9830-031-2 978-84-9830-694-1

Published

2016-01-30

How to Cite

Anduray-Betancourt, A. P. (2016). Continuing education of teachers from the competency-based approach. Rev. Iberoam. Bioecon. Cambio Clim., 2(1), 257–268. https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i1.5699

Issue

Section

Review article

Categories

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.