Reform of the educational model National Agricultural University (UNA) Catacamas, Olancho, Honduras.
DOI:
https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i1.5698Keywords:
Educational model, Reform, College, Teacher, studentAbstract
The objective of this paper is to study and analyze the process of reform of the educational model of the National University of Agriculture, UNA-Honduras. In this regard, interviews were conducted with different actors such as teachers, graduates and students to provide their point of view of the educational model of the UNA, likewise there were days of reflection with experts in the educational area to analyze the system that has The university in the educational field, the reform was attached to the tunning project for Latin America which has structured the methodology that facilitates the understanding of academic curricula and their mutual comparison. From this scenario, the National University of Agriculture (UNA-Honduras), with the inputs obtained from various sources will build the educational model that is based on current theoretical concepts of university education and incorporates the relevant aspects of the Strategic Plan of Development and current legal provisions and as a methodology, use training by competencies. The institutional educational model (MEI) for the university is the guiding force of its being and what to do university and finds its ultimate goal in society.
Downloads
Metrics
References
Aguerrondo, I. (1993). La calidad de la educación: ejes para su definición y evaluación. Revista interamericana de desarrollo educativo, 37(116), 561-578.
Bara, F. E., Estrada, M. R. B., & Martín, M. M. (2002). La universidad como espacio de aprendizaje ético. Revista Iberoamericana de educación, (29), 17-44.
https://doi.org/10.35362/rie290949
Braslavsky, C., & Cosse, G. (1996). Las actuales reformas educativas en América Latina: cuatro actores, tres lógicas y ocho tensiones (No. 5). Santiago de Chile: Preal.
Caballero, S. (2001). Retos de la maestra y maestro del siglo XXI. Revista Educación, 1(24), 47-52.
https://doi.org/10.15517/revedu.v24i1.1048
Chomsky, N. (2001, 25 de enero). La globalización en América Latina. Trabajo presentado en la Cátedra Latinoamericana Julio Cortázar, Guadalajara, Jal., México.
Delor, J. (1996). Informe de la UNESCO de la comisión internacional sobre la educación en el siglo XXI, presidida por Jacques Delor.
Guerra, S. L., & Chávez, M. F. (2006). Las reformas educativas neoliberales en Latinoamérica. Revista electrónica de investigación educativa, 8(1).
Gutiérrez, O. (2003). Enfoques y modelos educativos centrados en el aprendizaje. El proceso educativo desde los enfoques centrados en el aprendizaje, 3.
Ibáñez, J. S. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 1(1), 3.
J, S. (1998). La virtualización de la Universidad: ¿Cómo podemos transformar la educación superior con la tecnología? Caracas: IESALC-UNESCO.
Rodríguez, R. H., Solís, M. A., & Moncada, G. Revisión teórica sobre lA Investigación Acción y sus desafíos PARA lA Formación docente en Honduras. Investigación educativa en la UPNFM: 2006-2010, 172.
Santibáñez, L. (2008). Reforma educativa: el papel del SNTE. Revista mexicana de investigación educativa, 13(37), 419-443.
Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica. Editorial Limusa.
Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: el enfoque complejo. México: Universidad Autónoma de Guadalajara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Iberoamericana de Bioeconomía y Cambio Climático
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © 2024 Rev. iberoam. bioecon. climate change. National Autonomous University of Nicaragua León (UNAN-León), Area of Knowledge of Agricultural and Veterinary Sciences / Specific Area of Agroecology / Center for Research in Bioeconomy and Climate Change (CIByCC)..