Transdisciplinarity a tool to transform university research and extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/ribcc.v1i2.2477

Keywords:

Transdisciplinarity, participatory action research, university extension

Abstract

The Autonomous University of Nicaragua (UNAN - Managua) from the multidisciplinary School of Matagalpa and the Union of peasants organized in San Dionisio (UCOSD) are conducting an interdisciplinary dialogue since 2013. This dialogue is possible through a participatory action research where they are articulating different undergraduate and graduate levels at the University with the organizational, productive and environmental needs of the peasant organization. The different academic degrees of the university such as: agricultural engineering, economics and agricultural economics have had different dialogues with more than 300 peasant families organized in the Calico River sub basin. In these dialogues from the 13 communities where the UCOSD is present, a problematic has been detected: community organization has fallen apart giving way to an administrative bureaucracy that gradually transformed a peasant social movement into a company that provides peasants. The contradictions faced by peasant movements and rural families dialogue with the contradictions experienced by the University in its research work and extension. Hierarchical models of power, visions of knowledge are contradicted and little disrespectful, transfer inertia and not listening, personal pains that carry heavy backpacks on their students or the sons and daughters of farmers. These contradictions help us rethink governance models, models of research and extension and its articulation with teaching that should drive a university to meet the challenges and transformations of this century.

Rev. iberoam. bioecon. cambio clim. Vol. 1 num 2, 2015, pág. 52-74

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

J. I. Alfaro-Mardones, National Autonomous University of Nicaragua, Managua. Nicaragua

Titular professor FAREM Matagalpa (UNAN Managua)

References

Agostino, A. (Junio 2009). Alternativas al desarrollo en América Latina: ¿Qué pueden aportar las Universidades? Revista de ALAI Sede Ecuador, 14-17.

Alfaro , J., Fernández, C., & González, M. (2015). La transdisciplinariedad una herramienta para apuntar al buen vivir. POLIS, 1-15.

Alfaro, J. I. (2009). En defensa al derecho a existir. Polémica N° 95 (abril), 15-16.

Andrade, R., Méndez , R., & Martínez, D. (2010). Desterritorializaciones educativas para la Unviersidad de la sociedad del conocimiento. POLIS, 2-16.

Avila , R., Elsegood, L., Garaño, I., & Harguinteguy, F. (2014). Universidad, territorio y transformación social. Avellaneda: Undav Ediciones 2014.

Cabrera, M. (2002). Vivimos y sobrevivimos en un país multiduelos. Envio.

Cabrera, M. (2014). Los desafíos de las metodologías sociales para las transformaciones sociales. Managua: Los aleteos verdes.

Elizalde, A. (2013). Desarrollo a escala humana: una opción para el futuro. Desarrollo a escala humana (pág. 15). Matagalpa: Banco Central de Nicaragua.

Greenwood, D. & Levin, M. (2007) Introduction to action research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Galafassi, G. (2011). La construcción mancomunada y dialéctica de un nuevo proceso de conocimiento para una nueva sociedad. En I. Farah , & L. Vasapollo, Vivir bien: ¿Paradigma no capitalista? (págs. 263-278). La Paz (Bolivia): CIDES-UMSA; OXFAN; Sapienza Universita de Roma.

García-Duran, R. (2008). Contra la miseria de la economía, hacia la plenitud de la fraternidad. Barcelona: Ediciones Attac Catalunya.

Karlsen, J. (2007). The Regional Role of the University: A Study of Knowledge Creation in the Agora between Agder University College and Regional Actors in Agder. Tesis en la NTNU. 2007, p. 91. Trondheim: Universidad Noruega de Ciencia y Tecnología.

Kemmis, S. (1989). Improving schools and teaching through educational action research. Singapore journal of education, 26, 6-30.

Karlsen, J., & Larrea, M. (2015). Desarrollo territorial e investigación acción. Donostia - San Sebastian: Orkestra - Instituto Vasco de Competitividad.

Márquez, D., & Márquez, L. (2011). La formación de profesionales. Hacia una aproximación al buen vivir. En I. Farah, & L. Vasapollo, Vivir bien: ¿Paradígma no capitalista? (págs. 279-290). La Paz (Bolivia): cides-umsa.

Ortiz, M., & Borjas, B. (2008). La Investigación Acción Participativa: aporte de Fals Borda a la educación popular. Espacio Abierto, Vol. 17, Núm. 4, 615-627.

Pérez-Baltodano, A. (2008). Entre el Estado Conquistador y el Estado Nación. Managua: Instituto de Historia de Nicaragua y Centroamérica de la UCA.

Sociedad rural, economía y recursos naturales. Integrando competencias en el desarrollo rural. . (2013). Proyecto de actualización de los enfoques y estrategias de desarrollo de la UCOSD. Matagalpa: SERIDAR - UNAN FAREM Matagalpa.

Torrez, A. (2007). La educacion popular. Trayecotira y actualidad. Ediotirial El Buho Bogota. Colombia.

Úbeda, S. (11 de marzo de 2014). La UCOSD como actor social. (M. d. sustentable, Entrevistador)

Published

2016-07-20

How to Cite

Alfaro-Mardones, J. I. (2016). Transdisciplinarity a tool to transform university research and extension. Rev. Iberoam. Bioecon. Cambio Clim., 1(2), 52–74. https://doi.org/10.5377/ribcc.v1i2.2477

Issue

Section

Review article

Categories