Episteme of educational management in post-modern time from complexity

Postmodern educational management with educational communication and technological patterns

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/aes.v3i1.14288

Keywords:

Educational management, postmodernity, Educational management, postmodernity and scientific knowledge.

Abstract

The following article has the purpose of approaching in a reflexive way the evolution of education as a fundamental process, which influences the relevant development of the human being supported by the technological and social environment. This is due to the fact that the humanitarian factor is superimposed in an era that needs to take that step towards postmodernity supported by Morin's Theory of Complex Thought as the creator of a new mediating knowledge between the old and the new educational system. It is for this reason that the need arises to expand through doctoral research work a response to improve the epistemic processes of postmodern educational management. For this reason, as a doctoral student of the social sciences, I generate the next epistemic contribution associated with Venezuelan education in an empirical and complex process such as postmodernity. In the current social dynamics, the managerial field aims at the creation of educational links to adapt to the social response of the education sector. In the XXI century where institutions develop creative processes that provide a new system of opportunities for the strengthening of the analytical distinction made by complex thinking in education, for the resurgence of globalized knowledge that requires a transdisciplinary update in the prevailing postmodernity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banderela, M. (2021). Modelo gerencial comunicativo desde la transdisciplinariedad en el entorno educativo universitario. Tesis doctoral, Universidad de Carabobo, Valencia.

Castell, M. (1997). Conferencia de Manuel Castell: una gozada educativa. [Documento en línea]. https://www.uoc.edu/culturaxxi/esp/articles/castells0502/castells0502.html. [Consulta: 2022, mayo, 15]

Cordero, T. (2011). Prolegómenos Epistémicos desde una Hologerencia Educativa Posmoderna. Tesis de doctorado no publicada. Universidad de Carabobo, Valencia. Recuperado de: http://mriuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/handle/123456789/625/tcordero.pdf?sequence=1

Diccionario Etimológico Virtual (2020). Etimología de gerente. Recuperado de: http://etimologias.dechile.net/?gerente

Drucker, P. (2002). Los desafíos de la gerencia para el siglo XXI, Barcelona, Editorial Norma.

González, M. (2010). Epísteme de la Gerencia Educativa y la Arqueología del Pensamiento Gerencial. Revista Ciencias de la Educación, 20(35). http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n35/art8.pdf

Larousse (2008). Diccionario enciclopédico. Ediciones Larousse Colombia. Recuperado de: https://www.iberlibro.com/buscar-libro/titulo/diccionario-enciclopedico-larousse/

Lipovetsky, G. (1990). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Barcelona. Anagrama.

Lizardo Delgado, L. (2001). Reconstrucción de la acción gerencial en el campo educativo venezolano. Tesis doctoral. Universidad de Carabobo. Valencia, Venezuela.

Lugo y Luque (2008). Gerencia Educativa. [Documento en línea citada por Álvarez 2014 disponible en] http://mriuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/handle/123456789/5754/ralvarez.pdf?sequence=1 [Consulta: 2022, mayo, 15]

Lyon, D. (2000) Posmodernidad. Sociología Alianza Editorial. España.

Maestre, A. (1999). La modernidad en cuestión: fragmentos de un debate. Metapolítica. Revista Trimestral, 3(11), 1-2.

Morin, E. (2000). Los Siete Saberes Necesarios a la Educación del Futuro. Editorial U.C.V.- UNESCO. Caracas. https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2021.15.02.2

Olivares de Villegas, N. (2003). Visión Transdisciplinaria para la Gerencia Educativa Venezolana, Una Aproximación Epistémica. Trabajo Doctoral Mención Honorífica. UC. Valencia. Venezuela.

Palladino, Enrique y Palladino, Leandro (1998). Administración organizacional. Buenos Aires. Espacio.

Romero, J. (2004). El nuevo gerente venezolano. Una epistemología para la administración pública. Espacio Abierto, 13(4), .649-652. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12213407

Romero Salazar, J. (2006) Aproximación a una sociología de la gerencia pública y compromiso social. Revista Gestión y Política Pública, 15(1).

Robbins, S. y Judge, T. (2013). Comportamiento Organizacional. 15ª edición. México. Prentice Hall.

Ruiz, I. (1997). La gerencia como proceso de formulación. Caracas. Editorial Norma.

Torres, J. (1998) El Currículum Oculto. Ediciones Morata. Madrid.

Villarreal, J. y Rodríguez, J. (2016). Aproximación Epistémica de las Derivaciones Postmodernas en la Praxis del Gerente Educativo. Revista Arjé, 10(19), 357-371. http://arje.bc.uc.edu.ve/arj19/art29.pdf

Published

2022-05-29

How to Cite

Marrero Rico, J. C., & Illas Ramírez, W. (2022). Episteme of educational management in post-modern time from complexity: Postmodern educational management with educational communication and technological patterns. Scientific Journal "Notes on Economy and Society&Quot;, 3(1), 37–45. https://doi.org/10.5377/aes.v3i1.14288

Issue

Section

Artículos