The challenges of poverty for primary education In rural areas of Venezuela
DOI:
https://doi.org/10.5377/aes.v2i2.13091Keywords:
rural education, rural area, primary education, poverty, Bolivarian National CurriculumAbstract
The article provides a critical analysis of the challenges faced by Primary Education in rural areas of Venezuela, in the context of the impoverishment process that has affected the country mainly since 2014. Based on different documentary sources, the impacts of the impoverishment process on the population and the education system are described. It also examines the concept of rural education adopted by Venezuelan legislation from the 1960 Agrarian Reform to the present, as well as the possibilities of contextualizing the Bolivarian National Curriculum to meet the specific needs of rural areas. Finally, some lines of action are proposed in educational policy to help mitigate the problem of poverty from primary education institutions.
Downloads
References
Atchoarena, D. y Gasperini, L. (Coords.) (2004). Educación para el desarrollo rural: hacia nuevas respuestas de política. Estudio conjunto realizado por la FAO y la UNESCO (A. Lizarzaburu Trad.). Roma: Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación / París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Bonilla, L. (2001). Educación, Ruralidad y Cambios. Caracas: Fondo Editorial Tropykos.
España, L. P. y Ponce M. G. (2018). Encuesta sobre condiciones de vida en Venezuela - ENCOVI. Caracas: IIES-UCAB.
IFAD (International Fund for Agricultural Development) (2001). Rural Poverty Report. Roma: IFAD.
INRULED (International Research and Training Centre for Rural Education) (2001). Education for rural transformation: towards a policy framework. Beijing: INRULED/UNESCO.
Ley Orgánica de Educación (1980, Julio 28). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, Nº 2.835 Extraordinario.
Ley Orgánica de Educación (2009, agosto 15). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, Nº 5.929 Extraordinario.
Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Ed. Trillas
Márquez Pérez, E. (2004). La Investigación Cualitativa en el Estudio de las Identidades Colectivas Agrícolas en Venezuela. Caracas: Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez.
Michelena, A. (2018). "Venezuela en pobreza crítica". Zeta [Revista en línea]. Disponible: http://revistazeta.net/2018/02/24/venezuela-pobreza-critica/ [Consulta: 2018, junio 10].
Ministerio de Educación Cultura y Deportes (2002). Metodología del Proyecto Renovemos la Escuela Básica, Rural, Indígena y de Frontera. Teoría y Praxis. Caracas: Fondo Editorial U.P.E.L.
Ministerio del Poder Popular para la Educación (2007). Currículo Nacional Bolivariano. Diseño Curricular del Sistema Educativo Bolivariano. Caracas: CENAMEC.
Ministerio del Poder Popular para la Educación (2007). Currículo del Subsistema de Educación Primaria Bolivariana. Caracas: CENAMEC.
Ministerio del Poder Popular para la Educación (2009). Todas las manos a la siembra. Caracas: Autor.
Morales, O. (2003). Fundamentos de la investigación documental y la monografía. Mérida, Venezuela: Ed. FUNDAULA
Núñez, J. (2011). "La educación rural venezolana en los imaginarios de los docentes". Revista de Investigación y Postgrado, Vol. 26, Nº 1, pp. 91-128.
Prada, A. (1.964). La Escuela Rural Unitaria. Oficina de planificación integral de adulto. México: Centro de Documentación e Información.
Sandín, E. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: Mc GRawHill
Sánchez Tovar, L. (2009). "Fundamentos de la Educación Rural venezolana y del área de atención de dificultades de aprendizaje. En el marco de la acción pedagógica integral". Revista de Investigación Nº 68, Vol. 33, septiembre-diciembre, pp. 137-157.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Array
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.