Importance of the sustainable development goals 4, 5 and 10 in the university teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/aes.v4i2.16387

Keywords:

SDG, gender equity, higher education, inclusion, reduction of inequalities, teacher training

Abstract

This research presents the training needs on the Sustainable Development Goals (SDGs) related to quality education (SDG 4), gender equality (SDG 5) and reduction of inequalities (SDG 10), in higher education professors in El Salvador.The level of knowledge about these areas is determined, and their application in the development of the three basic functions: teaching, research and social projection by the body of professors of three Salvadoran Universities: Technological University of El Salvador, Salvadoran Lutheran University and University of El Salvador. A total of 258 professors from these institutions were surveyed. The main result is that the body of professors is interested in training, but there is a clear lack of knowledge about how to perform actions, from the three functions of higher education, that contribute to the achievement of the goals of the SDGs. In conclusion, the design of an inter-university professor training program that addresses the SDGs and the referential framework of inequalities in El Salvador, as well as the role of Higher Education Institutions (HEIs) in the fulfillment of the SDGs and the fulfillment of their basic functions. This program was built on the basis of the acceptance of gender training processes expressed by professors of the three HEIs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agüero A., Bustelo M. y Viollaz M. (2020). ¿Desigualdades en el mundo digital? Brechas de género en el uso de las TIC. http://dx.doi.org/10.18235/0002235

Calles-Minero, C. (2020) ODS y educación superior. Una mirada desde la función de investigación. Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS), 32(2), 167-201. https://doi.org/10.54674/ess.v32i2.288

Coordinadora de Organizaciones para el Desarrollo (2015) La formación docente es clave para alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperad de: https://coordinadoraongd.org/2015/10/la-formacion-docente-es-clave-para-alcanzar-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Cortés , M. e Iglesias, M. (2004) Generalidades sobre Metodología de la Investigación. Universidad Autónoma del Carmen. Recuperado de: http://www.unacar.mx/contenido/gaceta/ediciones/contenido2.pdf

DIGESTYC (2019) Boletín estadísticas de género. Número 5, 2019. Recuperado de https://onec.bcr.gob.sv/observatorio.genero/salarios/index.aspx

DIGESTYC (10.02.2022) Observatorio de Estadísticas de Género. Recuperado de https://onec.bcr.gob.sv/servicios/estadisticas-de-genero/

Gallego-Morón, N., y Matus-López, M. (2018). Techo de cristal en las universidades españolas. Diagnóstico y causas. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 22(3), 209–229. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.7999

Gómez Gil, C. (2018) Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): una revisión crítica. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global. Nº 140 2017/18, pp. 107-118. Recuperado de: https://www.cvongd.org/ficheros/documentos/ods_revision_critica_carlos_gomez_gil.pdf

Lechuga Montenegro, J., Ramírez Argumosa, G. y Guerrero Tostado, M. (2018). Educación y género. El largo trayecto de la mujer hacia la modernidad en México. Economía UNAM. vol.15, n.43, pp.110-139. ISSN 1665-952X. https://doi.org/10.22201/fe.24488143e.2018.43.387

MINED (2019). Resultado de la información estadística de las Instituciones de Educación Superior 2018: El Salvador. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Recuperado en: https://www.mined.gob.sv/educacion-superior/?wpdmc=informacion-estadistica-de-educacion-superior

Naciones Unidas (7,02,2022) Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado de: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/.

Ramos Torres, D. I. (2020). Contribución de la educación superior a los Objetivos de Desarrollo Sostenible desde la docencia. Revista Española De Educación Comparada, (37), 89–110. https://doi.org/10.5944/reec.37.2021.27763

SDSN Australia/Pacific (2017) Getting started with the SDGs in universities: A guide for universities, higher education institutions, and the academic sector. Sustainable Development Solutions Network. Recuperado de: https://ap-unsdsn.org/wp-content/uploads/University-SDG-Guide_web.pdf

UN (2017) Sustainable Development Goal 9: Investing in ICT access and quality education to promote lasting peace. Recuperado de: https://www.un.org/sustainabledevelopment/blog/2017/06/sustainable-development-goal-9-investing-in-ict-access-and-quality-education-to-promote-lasting-peace/

UNESCO/IESALC (2021) Mujeres en la educación superior: ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género? UNESCO. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377183

World Economic Forum (2021) Global Gender Gap Report 2021. Insight Report March 2021. Recuperado de: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2021.pdf

Published

2023-06-30

How to Cite

Calles-Minero, C., Rodríguez, M. Ángela ., Cheyne, D., Quintana Pérez, D., Monge, E., Pastrán Hernández, C., & Merino-Murcia, M. (2023). Importance of the sustainable development goals 4, 5 and 10 in the university teacher training. Scientific Journal "Notes on Economy and Society&Quot;, 4(2), 07–25. https://doi.org/10.5377/aes.v4i2.16387

Issue

Section

Artículos