Gender studies as an essential basis for sustainable development. Some considerations based on the design and implementation of the gender training course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/aes.v4i2.16530

Keywords:

gender, higher education, Cuba

Abstract

This article presents the results obtained from the design and implementation of the Postgraduate Gender Training Course at the University of Matanzas, Cuba. It is the result of an educational research process that responds to the need to include the topic on gender as a strategy aimed at the transformation of higher education professionals and to demonstrate the importance of gender training for the fulfillment of the Sustainable Development Goals (SDGs). It is an exploratory, descriptive research in which the theoretical and empirical method was used, which helped to get the necessary information for the fulfillment of the objectives. The theoretical analysis is based on conceptual aspects of gender and equity, the progress and challenges of gender training are specified and the experiences and projections are presented. Based on this analysis, the development of training strategies on topics of gender is promoted, aimed at enriching the academic training of professors and specialists, with greater responsibility and commitment to generate changes in favor of sustainable development. The topic being studied is of relevance, and its importance lies in the need to establish academic exchange with a view to continue strengthening postgraduate university training, based on gender studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Suárez, M., Rodríguez Reyes, I. y Castañeda Marrero, A. V. (2004) Capacitación en género y desarrollo humano: sistematización de la experiencia con el Programa de desarrollo humano local en Cuba. La Habana, Cuba: Editorial Científico-Técnica.

Centro de Estudio de la Mujer (2008). Cátedras de la Mujer en Cuba: experiencias de transversalización de género. La Habana, Cuba: Editorial de la Mujer.

Centro de Estudio de la Mujer. (2012). Buenas prácticas en la introducción del enfoque de género en la Educación Superior. Memorias del Taller Nacional de Cátedras de la Mujer. La Habana, Cuba.

CEPAL. (2019a). Informe de avance cuatrienal sobre el progreso y los desafíos regionales de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible en América Latina y el Caribe. Recuperado de: https://www.cepal.org/es/publicaciones/44551-informe-avance-cuatrienal-progreso-desafios-regionales-la-agenda-2030-desarrollo

CEPAL. (2019b). Foro de los países de América Latina y el Caribe sobre el desarrollo sostenible. Recuperado el 05 de febrero de 2023, de https://foroalc2030.cepal.org/2019/es

González Robaina, M. (2010). Cátedra de la mujer: experiencias en la transversalización de género a partir de la extensión universitaria. Universidad por un mundo mejor. Ponencia llevada a cabo en el VII Congreso Internacional de Educación Superior "Universidad 2010". La Habana, Cuba.

González Robaina, M. (2014). Eco universidad con equidad de género: experiencias de buenas prácticas en la Educación Superior Cubana, sobre la base de la igualdad de género y el respeto a la diversidad en pos de la transformación social. Ponencia llevada a cabo en el Encuentro Internacional: “Evaluación y Políticas Públicas: un enfoque basado en la igualdad de género, la diversidad y los derechos humanos”, Cali, Colombia. Recuperado de: https://www.usc.edu.co/files/Noticias/1__AGENDA_ENCUENTRO_18_19_Y_20_DE_SEPTIEMBRE_PANELES_Y_MESAS_1.pdf

González Robaina, M., Domínguez Villalonga, M. y Rodríguez Benítez, M. (2019). EXPERIENCIAS DE BUENAS PRÁCTICAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR MATANCERA, SOBRE LA BASE DE LA IGUALDAD DE GÉNERO Y EL RESPETO A LA DIVERSIDAD EN POS DE LA TRANSFORMACIÓN SOCIAL. Revista De La Escuela De Ciencias De La Educación 1 (14), 149-166. DOI: https://doi.org/10.35305/rece.v1i14.411

Organización de las Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible [Resolución de la Asamblea General de las Naciones Unidas A/RES/70/1]. Obtenido de https://undocs.org/es/A/RES/70/1

Organización de las Naciones Unidas. (s.f.). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado el 02 de febrero de 2023, de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Organización de Naciones Unidas. (2019). Carta de las Naciones Unidas, Capítulo I: Propósitos y principios. Recuperado de https://www.un.org/es/about-us/un-charter/chapter-1

Saborido Loidi, J. R. (2020). Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde cuba. La Universidad y la Agenda 2030 de Desarrollo Sostenible. Conferencia llevada a cabo en el XII Congreso Internacional de Educación Superior “UNIVERSIDAD 2020”, La Habana, Cuba. Recuperado de https://universidad2022.uij.edu.cu/wp-content/uploads/2021/01/Discurso-del-Ministro-2020.pdf

Universidad de Matanzas "Camilo Cienfuegos". (2022). Plan de Posgrado Universidad de Matanzas 2022. Recuperado de https://www.umcc.cu/wp-content/uploads/2022/02/UM-Plan-de-Posgrado-Universidad-de-Matanzas-2022-ultimo21.pdf

Published

2023-06-30

How to Cite

González Robaina, M. (2023). Gender studies as an essential basis for sustainable development. Some considerations based on the design and implementation of the gender training course. Scientific Journal "Notes on Economy and Society&Quot;, 4(2), 48–55. https://doi.org/10.5377/aes.v4i2.16530

Issue

Section

Artículos