Feminist education and sustainable development goals 4, 5 and 10

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/aes.v4i2.16543

Keywords:

SDG, gender equality, curriculum design, feminist perspect, gender violence

Abstract

Higher education, as a space for the reproduction of multiple inequalities related to knowledge that generate violence against women and feminized bodies, requires structural responses. The United Nations 2030 Agenda, adopted in 2015, has identified key elements, such as the incorporation of the World Education Program for Sustainable Development, with the purpose of influencing the education of students through critical thinking and their connection with the contexts in which they are immersed. The purpose of this article is to integrate Sustainable Development Goals (SDGs) 4 (quality education), 5 (gender equality) and 10 (reduced inequalities) in the design of the MOOC course "Feminist knowledge and practices in curricular integration experiences", aimed at teachers at the National University of Córdoba and the National University of San Juan in Argentina. The purpose is to build knowledge around the implementation of feminist perspectives in university educational practices. In this article, the strategies developed in Curriculum Design to address pedagogical and political challenges as part of the methodological planning process focused on learning objectives, competencies and specific contents from a feminist perspective will be shown.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benavidez, A., Barboza, F., Gili Diez, V., Estévez, M. F., Galoviche, V., Guerra, M., Narváez, E. & Pastrán, M. (2018a) Liderazgo y género en la educación superior: desigualdades entre académicas y académicos en gestión. Revista Ciencias Sociales, 1(40), 67–78 https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CSOCIALES/article/view/1250

Benavidez, A., Gili Diez, V., Galoviche, V., Mavrich, P., Guerra, M., Barboza Pirán, F.,…Bazán, G. (2018b) Presencia de con­tenidos de género en carreras de grado: el caso de la Universidad Nacional de San Juan. Revista Entorno (66), 102-112. https://doi.org/10.5377/entorno.v0i66.6730

Benavidez, A., Guerra Pérez, M., Gili Diez, V., Galoviche, V., García Mavrich, P., Barboza Pirán, F., Soler, I., Mattar Pina, J., Bazán, G. y Videla, H. (2020). Alternativas coeducativas con perspectiva de género: Propuestas para la Universidad Nacional de San Juan. Revista de las Ciencias Sociales, 7(7), 67-84. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/150492/CONICET_Digital_Nro.ae9b1e75-610d-4584-a154-3e807b02cab8_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Bonavitta, P., Camacho Becerra, J., Garay Hernández, J. de, Johnson, C., Bard Wigdor, G., Gastiazoro,… Sarmiento, L. (2018). El género en la academia: los planes de estudio de la Universidad Nacional de Córdoba. Entorno, (66), 223–236. https://doi.org/10.5377/entorno.v0i66.6742

Bonavitta, P., Maritano, O., Schnell, R., Gastiazoro, M. E., Coseani, D., Johnson, C., … Scarpino, P. (2021). Lo micro como política activa: propuestas para transversalizar la perspectiva de género en la UNC. Santiago, (154), 202–215. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5290

Cano, A. (2012) La metodología de taller en los procesos de educación popular. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2(2), 22–52. https://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/article/view/RELMECSv02n02a03

Gili Diez, V., Barboza Piran, F., & Guerra Pérez, M. (2018). Las representaciones sociales sobre el concepto de género en personas que ejercen cargos de gestión en la Facultad de Filosofía Humanidades y Arte y la Facultad de Ingeniería de la Universidad Nacional de San Juan. Universidades, 69(77), 17-29. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2018.77.174

Gili-Diez, V. B., Guerra-Pérez, M. N., Analía-Benavídez, A., Belén-Trad, G., Barboza-Pirán, F., Isidro-Videla, H. y Bazán, G. (2021). La piel del género. Experiencia de aplicación de talleres destinados a docentes. Santiago, (154), 36–48. Recuperado a partir de https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5309

Johnson, M. C. y Bonavitta, P. (2020a). Epistemologías y saberes disidentes en la Universidad. Question/Cuestión, 2(66), e489. https://doi.org/10.24215/16696581e489

Johnson, C. y Bonavitta, P. (2020b). Epistemologías y saberes disidentes en la Universidad: una agenda en construcción / Dissident epistemologies and knowledge at the University: an agenda under construction. Revista de Educación, (21.1), 73-89. Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/4498

Oliva, E. (2018). En una universidad de cuatro siglos, hace solo 70 años que las mujeres ganaron un lugar. UNCiencia. Universidad Nacional de Córdoba. Recuperado de: https://www.unc.edu.ar/comunicaci%C3%B3n/en-una-universidad-de-cuatro-siglos-hace-solo-70-a%C3%B1os-que-las-mujeres-ganaron-un-lugar

ONU Mujeres. (1995) Declaración y plataforma de acción de Beijing. ONU. Recuperado de: https://www.unwomen.org/sites/default/files/Headquarters/Attachments/Sections/CSW/BPA_S_Final_WEB.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (2015) Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de: https://www.un.org/pga/wp-content/uploads/sites/3/2015/08/120815_outcome-document-of-Summit-for-adoption-of-the-post-2015-development-agenda.pdf

Pérez, M. (2019). Violencia epistémica: reflexiones entre lo invisible y lo ignorable. Revista de estudios y políticas de género, (1), 81-98. http://revistas.untref.edu.ar/index.php/ellugar/article/view/288/267

Pajares Sánchez, L. (2020). Fundamentación feminista de la investigación participativa: Conocimiento, género y participación, o del diálogo necesario para la transformación. Investigaciones Feministas, 11(2), 297–306. https://doi.org/10.5209/infe.65844

Rovetto, F. y Figueroa, N. (2017). "Que la universidad se pinte de feminismos" para enfrentar las violencias sexistas. Descentrada. Revista interdisciplinaria de feminismos y género, 1(2), e026, http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7919/pr.7919.pdf

Scarpino, P. y Johnson, M. C. (2021). “El lugar que nos venimos ganando”: Narrativas y resistencias contra las violencias homo-lesbo-trans-bi/odiantes en la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Investigaciones Feministas, 12(2), 413-424. https://doi.org/10.5209/infe.72310

SDSN Australia/Pacific (2017): Getting started with the SDGs in universities: A guide for universities, higher education institutions, and the academic sector. Australia, New Zealand and Pacific Edition. Sustainable Development Solutions Network – Australia/Pacific, Melbourne. Recuperado de: https://reds-sdsn.es/wp-content/uploads/2017/02/Guia-ODS-Universidades-1800301-WEB.pdf

Seffner, F. (2019) Quando a democracia e os direitos humanos se encontram com a educação. In Direitos Humanos em Debate: educação e marcadores sociais da diferença (350-369). Porto Alegre: CirKula. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10183/214586

Viveros Vigoya, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, (52), 1–17. https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005

Published

2023-06-30

How to Cite

Gili Diez, V., Bonavitta, P., Andrieu, J., Johnson, C., Trad Malmod, G., Gastiazoro, M. E., Menoyo, S., & Muñoz Rodríguez, L. F. (2023). Feminist education and sustainable development goals 4, 5 and 10. Scientific Journal "Notes on Economy and Society&Quot;, 4(2), 123–133. https://doi.org/10.5377/aes.v4i2.16543

Issue

Section

Artículos