Characterization of human resources management practices applied to teachers who develop and prepare students for the saber 11 tests: A praxeological perspective
DOI:
https://doi.org/10.5377/aes.v2i2.13090Keywords:
praxeology, , teaching practice, human resources management, teacher trainingAbstract
The article aims to characterize the human resources management practices applied to teachers who develop and prepare students for the saber 11 tests: From the pedagogical praxeology of the University Corporation Minuto de Dios – UNIMINUTO. Methodologically, the research was conducted based on the four moments of the praxeological approach (1. See, 2. Judge, 3. Act and 4. Creative return). The analysis of the results of the tests carried out by the Foundation for Educational Quality -FUCAED, made it possible to understand the impact that the preparation for different types of tests has on the education of future citizens. As a fundamental conclusion, the contributions of the development of a curriculum based on the research experience of the praxeological approach were revealed, crystallized in the interactions of the various actors: students, teachers, human resources management team and researchers.
Downloads
References
Agudelo-Orrego, B. (2019) Formación del talento humano y la estrategia organizacional en empresas de Colombia. En: Entramado. Enero - Junio, 2019 vol. 15, no. 1, p. 116-137 http://dx.doi.org/0.18041/1900-3803/entramado.1.5383
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5383
Agrawal, P., Narkhede, A y Khan, A. (2108) An Exploration of Role of Human Resource Practices in Sales Department. In: Helix. Octubre, 2018. vol. 8, no. 6, p. 4223-4225. DOI 10.29042/2018-4223-4225
https://doi.org/10.29042/2018-4223-4225
Assmann, H. (2002). "Placer y ternura en la educación". Narcea S.A. De Ediciones. España.
Báez, E., Zambrano, S., y Márquez, O. (2018) Prácticas de gestión humana. Observación y análisis en las pequeñas empresas manufactureras del corredor industrial de Boyacá. En revista Encuentros, Vol. 16-02 de julio-dic. DOI: http://dx.doi.org/10.15665/encuent.v16i02.1569
https://doi.org/10.15665/encuent.v16i02.1569
Barón, B., Cancino, J., Guativa, A. & García, D. (2011). La comunicación verbal en la escuela: más allá de las palabras. Una muestra de la actividad desarrollada por maestros formados en investigación. En Colombia, Actualidades pedagógicas No. 57, (pp. 87-118). Publicaciones Universidad De La Salle
Barón, B. (2013). La praxeología: otra forma de experimentar la vida. Praxis, 14, 141-145.
Betancur, C., Barón-Velandia, B., y Cely, B. (2021). Praxeological Practices. Praxis Pedagógica, 21(28), 1-4. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.28.2021.1-4
https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.28.2021.1-4
Bolívar A. (2002). "¿De nobis ipsis silemus?": Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa.
Castaño L. (2018) Relación entre alineación estratégica, cultura organizacional y procesos de gestión de talento humano que contribuyen al desarrollo de Distribuciones Pedimax S.A.S. sede Dosquebradas. Trabajo de grado Administradora de Empresas. Pereira: Universidad Católica de Pereira, 2018. 81 p. Disponible en: http://repositorio.ucp.edu.co/bitstream/10785/5087/1/DDMAE82.pdf
Cerda H. (1994). La investigación Total: Unidad metodológica en la investigación científica. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Chávez, L. y Arias, W. (2018) Importancia de las competencias directivas desde la percepción de los empresarios arequipeños. En: Contabilidad y Negocios. 2018. vol. 13, no. 26. P. 1-18. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281658405008
https://doi.org/10.18800/contabilidad.201802.007
Juliao C. G. (2011) El Enfoque Praxeológico. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO
Juliao, C. (2014). Una Pedagogía Praxeológica. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO.
Juliao C. (2017) La cuestión del método en Praxeología Pedagógica. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO
Juliao, C. y Barón, B. (2013). La praxeología: otra forma de experimentar la vida. Praxis Pedagógica, 14, 141-145. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.13.14.2013.141-145
https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.13.14.2013.141-145
León, A., Risco del Valle, E., y Alarcón, S. (2018). Aprendizajes que promueven los profesores en un enfoque curricular por competencia en educación superior. PRA, 18(23), 108-126. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.18.23.2018.108-126
https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.18.23.2018.108-126
Martínez, J., y Avilés, Y. (2020). Enfoques de aprendizaje ante los procesos de evaluación en estudiantes de Economía: Una aplicación del Cuestionario R-SPQ-2F. Revista Científica "Apuntes de Economía y Sociedad. 1(1), 67 - 74. https://doi.org/10.5377/aes.v1i1.11441
https://doi.org/10.5377/aes.v1i1.11441
Matabajoy, J., Matabachoy, S., y Obando, L. (2018) Procesos de desarrollo del talento humano en una clínica de especialidades de Pasto - Colombia. En: Univ. Salud. 2018. vol. 20, no. 1. p. 26-36. DOI: http://dx.doi.org/10.22267/rus.182001.106
https://doi.org/10.22267/rus.182001.106
Silva, A. (2011). Fases del enfoque praxeológico tomado de https://www.researchgate.net/figure/Figura-1-Silva-Valencia-A-2011-Fases-del-enfoque-praxeologico_fig2_286929281
Tunjo, L., López, V. y Llamas, F. (2017). (2017). Estudio comparativo entre las metodologías creativas: «lista de chequeo» y «enseñar por curiosidad» para la mejora de la creatividad desde las ciencias naturales. PRA, 17(21), 37-63.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Array
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.