Characterization of human resources management practices applied to teachers who develop and prepare students for the saber 11 tests: A praxeological perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/aes.v2i2.13090

Keywords:

praxeology, , teaching practice, human resources management, teacher training

Abstract

The article aims to characterize the human resources management practices applied to teachers who develop and prepare students for the saber 11 tests:  From the pedagogical praxeology of the University Corporation Minuto de Dios – UNIMINUTO. Methodologically, the research was conducted based on the four moments of the praxeological approach (1. See, 2. Judge, 3. Act and 4. Creative return). The analysis of the results of the tests carried out by the Foundation for Educational Quality -FUCAED, made it possible to understand the impact that the preparation for different types of tests has on the education of future citizens. As a fundamental conclusion, the contributions of the development of a curriculum based on the research experience of the praxeological approach were revealed, crystallized in the interactions of the various actors: students, teachers, human resources management team and researchers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agudelo-Orrego, B. (2019) Formación del talento humano y la estrategia organizacional en empresas de Colombia. En: Entramado. Enero - Junio, 2019 vol. 15, no. 1, p. 116-137 http://dx.doi.org/0.18041/1900-3803/entramado.1.5383

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5383

Agrawal, P., Narkhede, A y Khan, A. (2108) An Exploration of Role of Human Resource Practices in Sales Department. In: Helix. Octubre, 2018. vol. 8, no. 6, p. 4223-4225. DOI 10.29042/2018-4223-4225

https://doi.org/10.29042/2018-4223-4225

Assmann, H. (2002). "Placer y ternura en la educación". Narcea S.A. De Ediciones. España.

Báez, E., Zambrano, S., y Márquez, O. (2018) Prácticas de gestión humana. Observación y análisis en las pequeñas empresas manufactureras del corredor industrial de Boyacá. En revista Encuentros, Vol. 16-02 de julio-dic. DOI: http://dx.doi.org/10.15665/encuent.v16i02.1569

https://doi.org/10.15665/encuent.v16i02.1569

Barón, B., Cancino, J., Guativa, A. & García, D. (2011). La comunicación verbal en la escuela: más allá de las palabras. Una muestra de la actividad desarrollada por maestros formados en investigación. En Colombia, Actualidades pedagógicas No. 57, (pp. 87-118). Publicaciones Universidad De La Salle

Barón, B. (2013). La praxeología: otra forma de experimentar la vida. Praxis, 14, 141-145.

Betancur, C., Barón-Velandia, B., y Cely, B. (2021). Praxeological Practices. Praxis Pedagógica, 21(28), 1-4. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.28.2021.1-4

https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.28.2021.1-4

Bolívar A. (2002). "¿De nobis ipsis silemus?": Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa.

Castaño L. (2018) Relación entre alineación estratégica, cultura organizacional y procesos de gestión de talento humano que contribuyen al desarrollo de Distribuciones Pedimax S.A.S. sede Dosquebradas. Trabajo de grado Administradora de Empresas. Pereira: Universidad Católica de Pereira, 2018. 81 p. Disponible en: http://repositorio.ucp.edu.co/bitstream/10785/5087/1/DDMAE82.pdf

Cerda H. (1994). La investigación Total: Unidad metodológica en la investigación científica. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Chávez, L. y Arias, W. (2018) Importancia de las competencias directivas desde la percepción de los empresarios arequipeños. En: Contabilidad y Negocios. 2018. vol. 13, no. 26. P. 1-18. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281658405008

https://doi.org/10.18800/contabilidad.201802.007

Juliao C. G. (2011) El Enfoque Praxeológico. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO

Juliao, C. (2014). Una Pedagogía Praxeológica. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO.

Juliao C. (2017) La cuestión del método en Praxeología Pedagógica. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO

Juliao, C. y Barón, B. (2013). La praxeología: otra forma de experimentar la vida. Praxis Pedagógica, 14, 141-145. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.13.14.2013.141-145

https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.13.14.2013.141-145

León, A., Risco del Valle, E., y Alarcón, S. (2018). Aprendizajes que promueven los profesores en un enfoque curricular por competencia en educación superior. PRA, 18(23), 108-126. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.18.23.2018.108-126

https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.18.23.2018.108-126

Martínez, J., y Avilés, Y. (2020). Enfoques de aprendizaje ante los procesos de evaluación en estudiantes de Economía: Una aplicación del Cuestionario R-SPQ-2F. Revista Científica "Apuntes de Economía y Sociedad. 1(1), 67 - 74. https://doi.org/10.5377/aes.v1i1.11441

https://doi.org/10.5377/aes.v1i1.11441

Matabajoy, J., Matabachoy, S., y Obando, L. (2018) Procesos de desarrollo del talento humano en una clínica de especialidades de Pasto - Colombia. En: Univ. Salud. 2018. vol. 20, no. 1. p. 26-36. DOI: http://dx.doi.org/10.22267/rus.182001.106

https://doi.org/10.22267/rus.182001.106

Silva, A. (2011). Fases del enfoque praxeológico tomado de https://www.researchgate.net/figure/Figura-1-Silva-Valencia-A-2011-Fases-del-enfoque-praxeologico_fig2_286929281

Tunjo, L., López, V. y Llamas, F. (2017). (2017). Estudio comparativo entre las metodologías creativas: «lista de chequeo» y «enseñar por curiosidad» para la mejora de la creatividad desde las ciencias naturales. PRA, 17(21), 37-63.

https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.17.21.2017.37-63

Published

2021-12-29

How to Cite

Rueda Pérez, Y., Pérez Pérez, A., & Chaparro, R. (2021). Characterization of human resources management practices applied to teachers who develop and prepare students for the saber 11 tests: A praxeological perspective. Scientific Journal "Notes on Economy and Society&Quot;, 2(2), 56–62. https://doi.org/10.5377/aes.v2i2.13090

Issue

Section

Artículos