Factors related to student desertion in the Faculty of Dentistry, UNAN-Léon, Department of Oral Surgery, in the academic period 2016

Authors

  • Luis Arguello Arguello National Autonomous University of Nicaragua, León
  • Scarlette Centeno Martínez National Autonomous University of Nicaragua, León

DOI:

https://doi.org/10.5377/universitas.v8i1.14140

Keywords:

Attrition, Influencing factors, Students of Dentistry, Abandonment, University

Abstract

Student desertion is defined as the unjustified absence (greater than 20%) of at least one curricular component and/or that does not present partial evaluations. Of 818 enrolled for the year 2016 in the different curricular components taught in the Department of Oral Surgery, Faculty of Dentistry, there is at least 10.6% of dropouts in total. This article analyzes the factors related to the phenomenon of desertion, with the purpose of achieving permanent improvement in the quality of academic processes. The data was collected through a questionnaire-type survey of 43 students, designed and validated for study purposes, (consistency coefficient α: 0.68). The most influential factors were personal health problems, economic problems, living conditions and lack of patients. Hoping that with the data obtained, measures and projects can be created to reduce the number of deserters.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Arguello Arguello, National Autonomous University of Nicaragua, León

Faculty of Dentistry
Department of Oral Medicine

Scarlette Centeno Martínez, National Autonomous University of Nicaragua, León

Faculty of Dentistry
Department of Oral Medicine

References

Arrieta, V., Díaz A., Vergara I. (2009). Deserción estudiantil en un programa de Odontología de una universidad pública en la ciudad de Cartagena años 2000-2006. Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud, 6(2), 89-93.

Barragán, D. & Patiño, L. (2013). Elementos para la comprensión del fenómeno de la deserción universitaria en Colombia. Más allá de las mediciones. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 9(16), 55-66.

https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v9i16.1248

Castaño, E., Gallón, S., Gómez, K. & Vásquez, J. (2006). Deserción estudiantil universitaria: una aplicación de modelos de duración. Lecturas de economía julio-diciembre, 9(35).

Consejo Nacional de Universidades-CNU. (2016). Metas 2016 de la Educación Superior Pública. Managua, Nicaragua: Notas de Prensa. Recuperado de: http://www.cnu.edu.ni/metas-2016-de-la-educacion-superior-publica/

Díaz, C. (2008). Modelo conceptual para la deserción estudiantil universitaria Chilena. Estudios pedagógicos (Valdivia) XXXIV, 34(2),65-86

https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000200004

Fundación Nicaragüense para el Desarrollo Económico y Social -FUNIDES (2016). Pautas para combatir la deserción en la educaciónsuperior. Managua, Nicaragua: Universia. Recuperado de:http://noticias.universia.com.ni/educacion/noticia/2016/11/24/1146666/pautas-combatir-desercion-educacion-superior.html

Fundación Nicaragüense para el Desarrollo Económico y Social-FUNIDES (2014). Estudio demuestra que la mayoría de los universitarios no culmina la carrera. Managua, Nicaragua: Universia.Recuperado de: http://noticias.universia.com.ni/movilidad-academica/noticia/2014/10/17/1113383/estudio-demuestra-mayoria-estudiantes-universitarios-culmina-carrera.html

Guzmán, A. (2016). Características de los estudiantes desertores del área de la salud de una universidad pública de Cartagena entre períodos 2009-2014. Recuperado de: http://190.242.62.234.8080/jspui/handle/11227/3110

Heredia, M., Andía, M., Ocampo, H., Ramos, J., Rodríguez, A., Tenorio, C. & Pardo, K. (2015). Deserción estudiantil en las carreras de ciencias de la salud en el Perú. Revistas de investigación UNMSM, 76 (2015), 57-61.

https://doi.org/10.15381/anales.v76i1.10972

Martínez, A., López, A., Valdés, E., Barrera, K. & López, M. (2011). Efecto del consumo de bebidas energéticas sobre el desempeño en una prueba de memoria visual en estudiantes de medicina. Revista Mexicana de investigación en Psicología, 4(2012) ,148-154.

Tunnermann, C. (2008). La educación superior en Nicaragua. Revista de evaluación de la Educación Superior (Campinas), 13(2), 339-342.

https://doi.org/10.1590/S1414-40772008000200006

Yepes, F., Beltrán, M., Arrubla, J., Marín, M., Martínez, M., Tobón, C. & Hoyos A.M. Factores causales de la deserción estudiantil en el pregrado de la Facultad de Odontología de la Universidad de Antioquía de 1997 a 2004. Recuperado de:http://hdl.handle.net/10495/5636

Published

2017-07-01

How to Cite

Arguello Arguello, L., & Centeno Martínez, S. (2017). Factors related to student desertion in the Faculty of Dentistry, UNAN-Léon, Department of Oral Surgery, in the academic period 2016. UNIVERSITAS (LEÓN): SCIENTIFIC JOURNAL OF THE UNAN-LEÓN, 8(1), 14–20. https://doi.org/10.5377/universitas.v8i1.14140

Issue

Section

Articles