Academic performance and learning styles in Nicaraguan university students
DOI:
https://doi.org/10.5377/universitas.v16i1.19053Keywords:
academic performance, learning style, CHAEA, Nicaraguan students.Eliminar academic performance, learning style, CHAEA, Nicaraguan students.Abstract
This study has the purpose of analyzing the relationship between learning styles - academic performance in university students who take the Organic Chemistry II component of the 2019 plan. The type of study is quantitative, non-experimental, cross-sectional, with a descriptive and correlational approach. A sample of 96 students who took the component in the second semester of 2023, the sample was non-probabilistic for convenience. The Honey and Alonso Learning Styles Questionnaire (CHAEA) with 36 items was used. For the analysis, the SPSS version 25.0 program was used, performing descriptive and inferential analysis using Pearson's Chi square test, with a significance level of 0.05, the result shows that there is no statistically significant relationship between both variables: learning style-academic performance, learning style-sex-learning style-age, learning style-place of origin of the student. The largest number of students who take the Organic Chemistry II component obtain a grade of Good, it is concluded that the students have developed learning styles that have allowed them to respond to the demands of the subject, showing that there is no single style, but rather the combination of style and the most prevalent is reflective-pragmatic style, followed by the theoretical-reflective and pragmatic style, the CHAEA questionnaire identified the prevalence of students with a combined learning style and few students with pure learning styles.
Downloads
References
Alonso, Gallego y Honey (1984). Recursos e instrumento
pedagógicos Psicopedagógicos. Los estilos de aprendizaje,
procedimientos de diagnóstico y mejora. Universidad de Deusto.
Séptima edición.
Chambi-Choque, A., Cienfuegos, J., Espinoza, T (2020). Estilos de
aprendizaje y rendimiento académico en internos de enfermería
de una universidad pública peruana. Revista de la Facultad de
Medicina Humana de la Universidad Ricardo Palma, 20(1),43-50.
doi:10.25176/RFMH.v20il.2546.
Estrada, A., (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Boletín
virtual (7), 1-11.
Escurra, R., (2011). Análisis psicométrico del cuestionario de Honey
y Alonso de Estilos de Aprendizaje (CHAEA) con los modelos de la
teoría Clásica de los Tes y de Rasch, Redalyc. 14. 71-109
Esguerra, G., Guerrero., P., (2010). Estilos de aprendizaje y
rendimiento académico en estudiantes de Psicología, Diversitas:
Perspectivas en Psicología, 6(1). 97-109
Maureira, F. (2015) CHAEA-36: adaptación del cuestionario
Honey-Alonso de estilos de aprendizaje para estudiantes de Educación
Física de Chile. Revista Electrónica de Psicología Iztacala. 18(3):1133-
Marín, E (2020). Estilos de aprendizaje entre estudiantes de 1ER y 10Mo
ciclo de Psicología de una Universidad privada
de Trujillo-2020. Tesis de pregrado.
Nivela, M., Echeverria, S., Morillo, R. (2019). Estilos de aprendizaje
y rendimiento académico en el contexto universitario Learning
styles and academic performance in the university context. Estilos de
aprendizagem e desempenho académico no contexto universitário.
Revista científica Dominio de las ciencias, 5(1), 70-104.
Pazmiño, M., (2019). Influencia del estilo de Aprendizaje en el
rendimiento académico de los estudiantes en la asignatura Química
Orgánica I. Facultad de Ciencias Químicas Universidad de Guayaquil.
(Tesis de grado). Universidad Católica de Santiago de Guayaquil.
Sampieri ,R., (2014). Metodología de la Investigación. México, Mc Graw
Hill.
Sepúlveda, M., López, M., Torres, P., Luengo, J., Montero, E. & Contreras,
E. (2011). Diferencias de género en el rendimiento académico y
en el perfil de estilos y de estrategias de aprendizaje en estudiantes
de Química y Farmacia de la Universidad de Concepción. Revista
Estilos de Aprendizaje,7(7), 1-19.
Serra,J., Muñóz, C., Cejudo, C. y Madrona, P(2017). Estudio de estilos
de aprendizaje y rendimiento académico de universitarios de
Educación Física chilenos Learning styles anda acaemic performance
of Chilean Physical Education university students.(2017). Redalyc,1 (
, 62-67.
Ullauri, M. (2017). Influencia de los estilos de aprendizaje en el
rendimiento académico del idioma ingles de los estudiantes del
Centro de Idiomas de la Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas
y Tecnologías de la Universidad Nacional de Chimboraza.2015-2016.
(Tesis Doctoral). Lima. Perú.
Yzaguirre, L. (2000). Calidad Educativa E ISO 9001-2000 En MEXICO. Revista
Electrónica Iberoamericana sobre calidad, Eficacia y Cambio en Educación,
(1), 421-431.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 National Autonomous University of Nicaragua, León.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © Universitas (León), Revista Cientifíca de la UNAN-León. VIP+PS